Nieuw schooljaar en de kop is eraf…
De afgelopen dagen zijn er ongeveer 200 leerlingen in mijn lokaal geweest, waarvan er 150 voor het eerst ‘te gast’ waren in mijn les. Als docent in het voortgezet onderwijs geef ik les in de bovenbouw van havo en vwo, in de vakken economie en bedrijfseconomie. Met veel passie deel ik mijn liefde voor deze vakken, die volgens mij tot de mooiste behoren. Mijn prioriteit aan het begin van het schooljaar is altijd om mijn leerlingen mee te krijgen, zodat ze begrijpen wat ik met hen wil bereiken.
Na de eerste lessen voelt die lange zomervakantie alweer ver weg. Een vakantie waarin ik veel tijd aan en op het water heb doorgebracht. Al zeilend verkende ik nieuwe plekken, maakte ik mijn hoofd leeg en vond ik nieuwe energie.
Met weemoed denk ik terug aan de groep leerlingen uit vwo 6 die ik voor de vakantie heb uitgezwaaid. Maar liefst vier van hen hebben ervoor gekozen om een duaal traject te starten: zij combineren nu een baan bij een accountantskantoor met een studie aan Nyenrode Business Universiteit. Hun kennismaking met het accountantskantoor begon al in vwo 4, toen twee oud-leerlingen, die daar als accountant werken, te gast waren in mijn klas. In het vijfde jaar volgden veel van deze leerlingen (18 in totaal) in hun eigen tijd de cursus Basiskennis Boekhouden en behaalden ze het diploma BKB®. Tijdens deze lessen leg ik niet alleen de basisprincipes van boekhouden uit, maar koppel ik de inhoud altijd aan het examenprogramma van bedrijfseconomie. Abstracte begrippen worden daardoor concreter en ik hoop dat de leerlingen hierdoor niet alleen het diploma behalen, maar ook bedrijfseconomie beter begrijpen.
Afgelopen jaar was de groep die Basiskennis Boekhouden volgde iets kleiner. Net voor de zomervakantie hebben we het examen afgerond. In de dagen voorafgaand aan het examen waren de leerlingen vol energie; we oefenden de hele dag met oude examens. Terwijl ik tijdens de vakantie op het water zat, kreeg ik bericht van de Associatie dat de uitslagen binnen waren. Ik was ontzettend trots én blij voor mijn leerlingen: een slagingspercentage van 100%! Dit succes vieren we elk jaar na de zomervakantie met taart in mijn lokaal voor de groep ‘boekhouders’. Het is een mooie manier om hun harde werk te belonen en tegelijk vooruit te blikken op hun plannen en verwachtingen.
Het vinden van balans is een terugkerend thema voor mij: of dat nu op het water is, in de wisselwerking tussen mijn inspanningen en wat ik terugkrijg van mijn leerlingen, of aan het begin van een nieuw schooljaar waarin ik opnieuw leerlingen uit de vijfde klas probeer te enthousiasmeren voor de module Boekhouden.
Ik wens iedereen een mooi schooljaar toe. Of, om in zeiltermen te spreken: zorg dat je je zeilen zo zet dat je voldoende wind vangt!
Wat vinden leerlingen van boekhouden?
Ik heb aan enkele leerlingen gevraagd wat ze van de lessen boekhouden vonden. Hier zijn hun reacties:
- Rik: “Ik vond het boekhouden erg leerzaam en zeker iets wat ik in mijn toekomst wil toepassen. Het heeft me ook erg geholpen met bedrijfseconomie, vooral met de kleinere details. Ik vond het in het totale plaatje erg leerzaam en interessant.”
- David: “De lessen boekhouden waren zeer leerzaam. Zeker voor een vervolgopleiding waren de lessen handig. Zo krijg je een kijkje in het vak en weet je wat je kunt verwachten bij een latere baan of studie. Zelf vond ik dat de lessen boekhouden sommige raakvlakken hadden met het vak bedrijfseconomie, waardoor de stof tijdens die lessen sneller duidelijk werd. Kortom: de lessen waren zeer leerzaam en leuk, zeker een aanrader!”
- Luca: “Aan het begin van het jaar wist ik niet of ik het zou halen met alle verschillende situaties en rekeningen. Door het jaar heen kreeg ik steeds meer overzicht van hoe de boekhouding van een onderneming eruitziet. Het gaf me daarnaast ook meer duidelijkheid bij het vak bedrijfseconomie en daardoor een beter en meer gestructureerd overzicht. Uiteindelijk heb ik geen spijt gehad van dit vak en weet ik zeker dat ik deze kennis later tijdens een studie kan gebruiken.”
- Jette: “Tijdens boekhouden was ik me er altijd van bewust dat ik iets leerzaams aan het doen was, ook al had ik er op vrijdagochtend niet altijd superveel zin in. Ik wist altijd: als ik hieruit loop, weet ik weer iets meer over de boekhouding van een bedrijf.”
- Reinout: “Ik vond de lessen erg interessant en heel leerzaam. De leerstof sloot goed aan bij die van bedrijfseconomie. Eerst wist ik niet zeker of ik de boekhoudlessen wilde volgen, maar toen ik ontdekte hoe handig het voor later zou zijn, besloot ik dat het slim was om het vak te kiezen.”
Met zulke reacties zie ik hoe waardevol het vak is en hoe het niet alleen leerlingen helpt bij het begrijpen van bedrijfseconomie, maar ook een basis legt voor hun verdere toekomst.
Jeroen Rotte
Docent economie en bedrijfseconomie, Nehalennia SSG te Middelburg