Josée – personage 1 – zit aan tafel als iemand die op het punt staat uit haar vel te barsten: zenuwachtige bewegingen, steeds naar de deur kijken en naar de tijd op horloge of mobiel. Ze veert op als Joop – personage 2 – gehaast komt binnenvallen. Zo begint het script van een examenvraag op beeld over ‘luisteren, samenvatten en doorvragen’.
Het is een scène waarin Joop niet al te berouwvol binnen komt lopen en zegt: “Sorry, sorry Joseetje, wat een drukke dag heb ik weer, ik heb je toch niet te lang laten wachten hè?” Josée reageert minzaam: “Nou, het is natuurlijk niet dat ik niks te doen heb. Nu weer met dat project van Hans.”
Eline Kleijer – toetsdeskundige bij de Associatie – is bij de opnames aanwezig en kijkt als ‘co-producer’ vanachter de camera mee met de regisseur. Zij bewaakt de kwaliteit door erop te letten dat de toets- en eindtermen in de scène leidend zijn. Het komt nu aan op de juiste vertaling door te ‘finetunen’.
Dit script, waaraan zij haar toetsdeskundige bijdrage heeft geleverd, wordt als video in een examen gebruikt om communicatieve vaardigheden van examenkandidaten te testen. Na vier uur van passen en meten zit het er bijna op.
Joop kijkt op zijn horloge en zegt: “O, is het alweer zo laat? Nou ik moet hollen. Druk, druk, druk.” Joop staat op, geeft Josée nog een schouderklopje en loopt weg. De scene is af. Met 1,5 uur aan opnameband is er genoeg materiaal om een video van 2,5 minuten te monteren. Eline is tevreden, het licht kan uit. “It’s a wrap, folks!”